Fred. Olsen Cruise Lines er et cruise-rederi som de fleste norske cruisere kanskje ikke har et forhold til, til tross for at det er norsk-eid. Vi tok turen ombord deres skip Balmoral for å lære skipet og cruise-rederiet å kjenne
Balmoral ble opprinnelig bygget i 1988 for Royal Cruise Line, eiet av Norwegian Cruise Line og solgt til Fred. Olsen Cruise Lines i 2006 før skipet ble pusset opp og forlenget i 2007 med første seilas 13. februar 2008 – til Florida. Med en lengde på 217 meter er hun Fred. Olsens største skip men fortsatt liten nok til å kunne gå inn i mindre havner. Med en kapasitet på 1350 passasjerer og et crew på 510 ville vi plassert henne mellom liten og medium størrelse av skip.
Skipet ble sist pusset opp i November 2017 og selv om vi liker de nyoppussede områdene godt så får det de eldre områdene til å se dårligere ut enn de er. Vi håper på en liten oppdatering av resten av skipet også.
Skipet som helhet er flott, og i likhet med Azamara legger Fred. Olsen vekt på unike opplevelsescruise. Vi ble presentert flere interessante lange cruise med flere av Fred. Olsens skip, som et 62-netters California, Mexico og Panamakanalen-cruise.
Skipet har base i Storbritannia (Southampton, Newcastle og Rosyth (Edinburgh)), og ikke overraskende er de fleste passasjerene britiske. Stilen ombord minner oss også om et klassisk britisk cruise. For sammenligning ville vi ha beskrevet det som en upscale Hurtigruten.
Her finner du ikke barneklubb, klatrevegg eller bowlingbane, men du finner en avslappet stemning med treningsstudio, spa, flere restauranter og rimelige barpriser. Hvis solen titter frem er øvre bassengdekk å anbefale, det fallt i god smak. Hvis været derimot skuffer så vil den høye kvaliteten og utvalget av mat løfte humøret. Vi fikk smake et utvalg av maten ombord og den var fantastisk.
Frem mot jul vil du finne Balmoral på tur til julemarked i Tyskland og Danmark, en tur nedom kanariøyene, før det setter kursen mot Panamakanalen.
Ønsker du å se mer av skipet? Ta en virtuell omvisning